۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

پیام نوروزی حجت الاسلام مهدی کروبی


کلمه: حجت الاسلام مهدی کروبی به مناسبت آغاز سال جدید پیام ویدئویی منتشر کرد.کروبی در این پیام تاکید کرده است:مخالف نظامی که در حد یک قایق است. آن موقع کشتی نظام را باید یک قایق کوچک بنامیم که جمع کوچکی را درون خودش جا داده است. ولی جمهوری اسلامی ، جمهوری وسیع و گسترده است و قابل اینکه همه جمعیت ها با همه اندیشه های گوناگون پذیرایش باشند و در آن زندگی کنند.
به گزارش سحام نیوز متن  کامل پیام نوروزی  حجت الاسلام مهدی کروبی به شرح زیر است:
Share/Bookmark

تبريك سال نو

سال نو را به همه دوستان و هموطنان عزيزم تبریک می گویم و امیدواریم سال 1389 سال"  صبرو استقامت " برای ملت سرافراز ایران ، سالی خوش و بابرکت همراه با پیروزی و موفقیت  باشد.


یــا مُـقَلِـب القُـلوب والأبـــصار، یـامُـدّبــراللیل والنــهار ، یـا محــول الحــول والأحـوال ،حَـوّل حالِـنا الــــی أحسـِـن الــحــــال


دلت  شاد و لبت خندان بماند
برايت  عمر جاويدان   بماند
خدا را ميدهم سوگندبر عشق
هر آن خواهي برايت آن بماند
بپايت  ثروت  افزون  بريزد
كه چشم دشمنت  حيران بماند
تنت  سالم  سرايت سبز باشد
برايت   زندگي   آسان   بماند
Share/Bookmark

هفت سين

خانواده هاي ايراني در ابتدای هرسال جدید، سفره هفت سين مي چينند كه علاوه بر قرآن کتاب مقدس ما، حاوي مجموعه اي از نمادهاي استقبال از بهار است. هفت سين حداقل بايد حاوي هفت عنوان باشد كه با حرف سين شروع مي شوند:
Share/Bookmark

ملی شدن نفت و دکتر محمد مصدق


  دكتر« محمد مصدق » نخست وزير وقت و مبارز راه ملي شدن نفت ايران، روز 29 اسفند هر سال را روز ملي شدن نفت ، يك روز ملي و تعطيل عمومي اعلام كرد. 
 29 اسفند 1329 طرح ملي شدن نفت ايران به صورت قانون در آمده بود كه با اجراي آن پس از پنج دهه، از «انگلستان»در نفت ايران خلع يد شد و اين دولت را چنان بر آشفت كه تا براندازي حكومت دكتر «مصدق»در امرداد 1332 دست از مخالفت، تحريك، تحريم و توطئه نكشيد.
     يك روز پيش از اعلام 29 اسفند به عنوان يك روز ملي، دكتر «مصدق» جزئيات ظلمهاي انگلستان به ملت ايران در طول 150 سال و مداخلات اين دولت از جمله انحصار نفت ايران در دست خود را براي دهها روزنامه نگار آمريكايي كه به تهران آمده بودند، تشريح كرده بود و چند روز پيش از آن هم آب پاكي روي دست نمايندگان بانك جهاني كه براي ميانجيگري به تهران آمده بودند ريخته و گفته بود که؛ یک ملت مستقل و حاکم برخود بر سر حق مسلم و طبیعی اش مصالحه نمی کند و لذا نیاز به میانجیگری نیست. مذاکره با دولتی که طبیعتی سلطه گر دارد، خودرا برتر می شمارد و زورگویی را حق یک دولت برتر می داند به منزله تسلیم در برابر زور و یک خیانت ملی است. انگلستان ملت باهوش و با استعداد ما را در عقب ماندگی فرو برد تا سر برنیاورد و مدعی اش شود. از اوایل قرن شانزدهم سیاست کلی دولت های سلطه گر بر این مدار بوده است که مانع رشد ملت هایی شوند که روزگاری قدرت بودند. برتری جویان که نان سلطه گری و استثمار می خورند نمی خواهند رقیب داشته باشند ـ چه این رقیب یک فرد منتقد و روشنگر باشد و چه یک ملت بیدار شده از خواب و مصمم و مبارز ـ مبارز کسب حق خود.
    پس از پيروزي انقلاب در بهمن ماه 1357 پيشنهاد شده بود که عنوان روز ملي 29 اسفند به روز "ايستادگي در برابر استکبار (سلطه گري)" تغيير يابد تا عنواني گسترده تر باشد که موافقت نشد و استدلال شد که رسم نيست يک عنوان تاريخي تغيير يابد.
Share/Bookmark

پیام نوروزی مير حسين موسوی

سال ۸۹ با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم. بخشی از آن به شکل‌گیری این مطالبات بازمی‌گردد که مطالبات به حقی است و راه عظمت ملت، رستگاری تمامی جناح‌ها و مسیر پیشرفت ملت است و این مطالبات ادامه خواهد یافت و سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم

اراده ملت باید تجلی کند بترسید از پشت کردن به خواست مردم


Share/Bookmark

لحظه تحويل سال 1389

لحظه تحویل سال نوایرانی٬ ساعت ۲۰ و ۵۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه شنبه٬ ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۸ برابر با  ۲۰ مارس ۲۰۱۰ میلادی بر مبنای طول سال اعتدالی گاهشماری ایرانی
شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک در تقویم رسمی کشور٬ لحظه تحویل سال را بر مبنای طول سال متغیر ساعت ۲۱ و ۰۲ دقیقه و ۱۳ ثانیه روز شنبه٬ ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ اعلام کرده‌است.
Share/Bookmark

سخن روز - میر حسین موسوی : سال آینده را باید سال صبر و استقامت بدانیم و بنامیم؛ سال استقامت بر اهداف جنبش سبز تا به نتیجه رسیدن




مهندس میرحسین موسوی: سال آینده را باید سال صبر و استقامت بدانیم و بنامیم؛ سال استقامت بر اهداف جنبش سبز تا به نتیجه رسیدن
...در این شرایط همه ما باید باید از تکیه بر نخبه ها فراتر رویم و به گروههای مرجع دیگر و تاثیر گذارجامعه متوجه شویم ، باید به سمت معلمان ، کارگران و اقشار مختلف برویم و مسائل را برای آنها توضیح دهیم و اگر فراگیری هرچه بیشتر امواج حق خواهی رامی خواهیم باید این ندا به گوش همه اقشار جامعه برسد .

Share/Bookmark

۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

فلسفه چهارشنبه سورى

سور به معناى ميهمانى و جشن مى باشد و اما چرا چهارشنبه سورى و چرا آتش برافروختن و چرا از روى آتش پريدن؟ براساس سروده هاى پيروز پارسى، حكيم فردوسى، سياوش فرزند كاووس شاه در هفت سالگى مادر را از دست مى دهد. پادشاه همسر ديگر را برمى گزيند، سودابه كه زنى زيبا و هوسباز بود عاشق سياوش مى شود: يكى روز كاووس كى با پسر نشسته كه سودابه آمد ز در زناگاه روى سياوش بديد پر انديشه گشت و دلش بردميد زعشق رخ او قرارش نماند همه مهر اندر دل آتش نشاند سودابه در انديشه بود تا به گونه اى سياوش را به كاخ خويش بكشاند، دختر زيبا و جوان خود را بهانه حضور سياوش كرده و او را فرا خواند: كه بايد كه رنجه كنى پاى خويش نمائى مرا سرو بالاى خويش بياراسته خويش چون نوبهار بگردش هم از ماهرويان هزار آنگاه كه سودابه سياوش را در كاخ خويش يافت به او گفت: هر آنكس كه از دور بيند ترا شود بيهش و برگزيند ترا زمن هر چه خواهى همه كام تو بر آرم نپيچم سراز دام تو من اينك به پيش تو افتاده...


Share/Bookmark

۱۳۸۸ اسفند ۲۴, دوشنبه

روش آموزشی که ما به کار میبریم در کدام راستاست؟!

 روش آموزشی که ما به کار میبریم در کدام راستاست؟!
آموزش، تعلیم، بارآوردن، تربیت، پرورش، معلم، دانش آموز، مدرسه و چندین واژه دیگر را هر روز میشنویم و تکرار میکنیم و درباره آنها داد سخن سر میدهیم. به خیال خود آنها را تحلیل و تفسیر کرده و از نقش و جایگاه هر یک موعظه ها میکنیم. چنینی حقی را برای خود قائل شده ایم، چونکه سروکار هر روزمان با آنهاست و آنها را(به درستی) بخشی از زندگانیمان میدانیم.
هر معلمی بارها بحث در این باره را نظاره کرده و خود نیز گاهی یکی از طرفین گفتگو بوده است. وجود و بروز اختلاف در تفسیر واژه ها و نقش و جایگاه و وظایف آنها گاهی چنان شدت یافته، که به حاشیه های نامرتبطی نیز کشانیده شده است!
اینها نشان از وجود مسئله هایی است که برای معلم ایجاد شده ولی تا کنون بدون حل مانده اند. مسئله را باید حل کرد. اما ابتدا باید مفاهیم و تعاریف را بلد بود و اصول اولیه را شناخت تا بر پایه آنها و با استناد به آنها به حل مسئله پرداخت. بر این اساس لازم است اقدام به یادگیری این تعاریف کرده و حتی هر از چند گاهی مروری بر آنها داشته باشیم.
  
Share/Bookmark

بعضی رسم ها !!

   ابونصر کندری (عمیدا لملک) با اشاره ی خواجه نظام الملک و  به دست پادشاه وقت کشته شد، واپسین لحظات عمر پیامی برای خواجه فرستاد:
     "رسم وزیر کشتن در این دولت نبود و تو این رسم نهادی و به تو نیز سرایت کند!! "
        والبته همان شد که ابو نصر پیش بینی کرده بود و چند سال بعد خواجه بزرگ نیز گرفتار تیزی تیغ شد و گردنش را بباخت !!
       بله همین طور است، بعضی رسم ها وقتی شروع شوند، جائی و زمانی برای توقّف نخواهند داشت، می روند و می روند، تا روزی شروع کننده آن رسم ها را نیز در بر خویش بگیرند
       قدیمی ها چه خوب گفته اند، کسی که در آستین خود مار بپروراند تا دیگران را بگزد و نابود سازد روزی صاحب آستین را هم خواهد گزید!!
      امام علی در همین خصوص می گوید (نهج – حکمت 349)
      "هر که شمشیر ستم بر سر دیگران بیرون بکشد، خود با همان شمشیر کشته
      خواهد شد "
     جای امّا و اگر، نیست، سنّت همیشه ی تاریخ همین بوده که چاه کن، خود همیشه ته چاه است به خصوص اگر پای ظلم و ستم اجتماعی در میان باشد، انسانی صاحب قدرت خود را مالک کرور کرور انسان بداند و به گمان خود مالک رقاب رعیت و خداوندگار بشر است، آنگاه با خدعه و فریب زیر پای دیگران را خالی کند و اندک مخالفت ها را هم با تیغ تیز شمشیر و یا داغ و درفش، پاسخ دهد این انسان باید در انتظار همان سرنوشتی بماند که امام علی گفت، با همان شمشیر بیرون کشیده ی خودش روزی هلاک خواهد شد، جای تردید نیست، دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد!!! اما چه باید گفت که اصل حرف، همان بود که آن امام هُمام گفت ،عبرت ها چه زیاد و عبرت گیر ها چه کم اند !! 

Share/Bookmark

۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

23 اسفند 1385 سال روز " رستاخیر خود آگاهی صنفی - اجتماعی معلمان " گرامی باد

Share/Bookmark

اهميت فلسفه آموزش و پرورش در تربيت معلم براي توسعه پايدارآموزش(بخش سوم)

 
نويسنده : توران آكمن اركيليچ. دانشگاه آناتولي- تركيه
  مترجم : واحد ترجمه كانون صنفي معلمان ايران
هستي گرايي(اگزيستانسياليسم)

 هستي گرايي به تفسیر شخصی از جهان باور دارد. این مکتب،بر دیدگاهی بنا گرديده که به برداشت فردی از واقعیت ، حقیقت و خوبی معتقد است. در نتیجه ، مدرسه ها برای کمک به کودکان در شناخت خودشان و جایگاهشان در جامعه بوجود می آیند. دانش آموزان چیزهایی را می آموزند که می خواهند و موضوعات مورد بحث در کلاس را آزادانه برمی گزینند.
از نظر برنامه ریزی درسی ، روش های تدریس ، مدیریت کلاس درس ، ارزشیابی و نقش معلم، ویژگی های اصلی اين فلسفه را می توان به صورت جدول زیر ارائه نمود:

Share/Bookmark